WSKRZEŚ W SOBIE ZACHWYT

Po 4-miesiecznej przerwie postaram się w miarę możliwości zaktualizować blog.
Bardzo wiele się przez ten czas wydarzyło.
Bardzo!
Śpiewałam dużo i wszędzie, na ulicy, na dachu, w kinie, galerii. Śpiewałam polom, piórom, drzewom, ludziom, sobie, dla siebie, kotu, ptakom, ptaku - martwemu ptaku... Przeszłam pieszo z Łodzi do Zbąszynia (300km). Byłam też przez 3 tygodnie w Armenii oraz  w Teremiskach w Puszczy Białowieskiej, i na ruinach dawnego koloseum legionów rzymskich w Bad-Deusch Altenburg. Festiwale, rozjazdy, wyjazdy, przejazdy.
Teraz piszę, uzupełniam.
Wiem, że każdy z tych wyjazdów wpłynął na mnie. Każde doświadczenie wzbogaciło mnie.
Było pięknie i strasznie, skrajnie, jakbym szła granią, gdzie  i z jednej, i z drugiej strony przepaść.
Działam dużo, może za dużo, a może taki czas teraz, który każe mi wręcz działać. Nie umiem siedzieć i się cieszyć tylko. Chociaż mam powody, by się cieszyć, a i owszem. 
Nie umiem też nie reagować, gdy jestem świadkiem tych wszystkich przeobrażeń politycznych i społecznych, tego  z ł a , które wypełzło z nas na wierzch. Ta historia nie jest opowiadana ustami mojej babci i dziadka, dzieje się na moich oczach.
Nie mam żadnego lekarstwa, nie znam też żadnej pieśni, która mogłaby zakląć tych wszystkich, którzy innym źle czynią i źle życzą.
Stałam się natomiast bardziej rygorystyczna wobec siebie.
Czy to naiwne czy nie, nie wiem, jedyne dla mnie prawdziwe.
 "Bądź zmianą w świecie, którą chcesz zobaczyć" Ghandi

https://www.youtube.com/watch?v=VCZRAQ5KWdw
Komitas śpiewa duszą opłakującą .... wzrusza głęboko


*********


Nie chodzi o jakiś „powrót do natury”, albo żeby „na nowo nawiązać kontakt z Ziemią”, bo tak naprawdę tego kontaktu nie utraciliśmy. Jesteśmy związani z Ziemią, a ona z nami. Wszystko, co robimy, wywiera na nią wpływ, i odwrotnie.
Świat zwierząt może nas wiele nauczyć. Niektóre zwierzęta są specjalistami w sztuce przetrwania i adaptacji. I nam przydałyby się te umiejętności.
Wszystkie globalne kryzysy są ze sobą powiązane, mają wspólny fundament - brak szacunku do nas samych i do świata przyrody.
Gdy człowiek nauczy się szanować nawet najmniejsze stworzenie, wtedy nikt nie będzie musiał uczyć go, jak kochać drugiego człowieka.
Myślenie ekologiczne jest XXI-wiecznym myśleniem rewolucyjnym. Istnieje płytka i głęboka ekologia. Płytka jest antropocentryczna. Głęboka nie oddziela człowieka od przyrody, jest on jedną z nici w Wielkiej Sieci Życia.
Świadomość głębokiej ekologii jest świadomością duchową w najgłębszym możliwym sensie.
Drzewa ciągle nad nami szumią liśćmi na wietrze, słyszałeś je?

Komentarze

Popularne posty